1)    و دیدی که : سوگندهای دروغ به خدا بسیار گردد.

2)   و دیدی که : آشکارا قماربازی می شود .

3)   و دیدی که مشروبات الکلی به طور آشکار بدون مانع خرید و فروش می شود .

4)   و دیدی که : مردم محترم توسط کسی که مردم از سلطنتش ترس دارند، خوار شوند .

5)   و دیدی که : نزدیک ترین مردم به فرمانداران آنانی هستند که به ناسزاگویی به ما خانواده عصمت (ع) ستایش شوند .

6)   و دیدی که : هر کس ما را دوست دارد او را دروغگو خوانده و گواهی اش را قبول نمی کنند .

7)   و دیدی که : در گفتن سخن باطل و دروغ با همدیگر رقابت کنند .

8)   و دیدی که : شنیدن سخن حق بر مردم سنگین است و لی شنیدن باطل بر ایشان آسان است .

9)   و دیدی که : همسایه از ترس زبان به همسایه احترام می کند .

10) و دیدی که : حدود الهی تعطیل شود و طبق هوی و هوس عمل شود .

11) و دیدی که : مسجدها طلاکاری (زینت داده ) شود .

12)و دیدی که : بدکاری آشکار شده و برای سخن چینی کوشش می شود .

13)    و دیدی که : راست گویی مردم نزد آن ها مفتریان دروغگو است .

14)و دیدی که : ستم و تجاوز شایع شده است .

15)    و دیدی که : غیبت، سخن خوش آن ها شود و بعضی بعض دیگر را به آن بشارت کنند .

16)و دیدی که حج و جهاد برای خدا نیست .

17)    و دیدی که : خرابی بیشتر از آبادی است .

18)    و دیدی که : خون ریزی آسان گردد.

19)و دیدی که : معاش انسان از کم فروشی به دست می آید .

20)و دیدی که : سلطان به خاطر کافر ، شخص مومن را خوار کند .

21)و دیدی که : مرد به خاطر دنیایش ریاست می کند .

22)    و دیدی که : نماز را سبک شمارند .

23)   و دیدی که : انسان ثروت زیادی جمع کرده ، ولی از آغاز آن تا آخر ، زکاتش را نداده است .

24)    و دیدی که : قبر مرده ها را بشکافند و آن ها را اذیت کنند .

25)   و دیدی که : هرج و مرج بسیار است .

26)    و دیدی که مرد روز خود را با مستی شب می رساند ، و شب خود را نیز به همین منوال صبح برساند و هیچ اهمیتی به برنامه مردم ندهد .

27)   و دیدی که : با حیوانات آمیزش می شود .

28)   و دیدی که : مرد به مسجد (محل نماز ) می رود وقتی بر می گردد لباس در بدن ندارد (لباسش را دزدیده اند.)

29)    و دیدی که : حیوانات همدیگر را بدرند .

30)    و دیدی که : دل های سخت و دیدگانش خشک و یاد خدا برایشان گران است .

31)    و دیدی که : بر سر کسب های حرام آشکارا رقابت کنند .

32)   و دیدی که : نماز خوان برای خود نمایی نماز می خواند .

33)   و دیدی که : فقیه برای دین خدا فقه نمی آموزد و طالبِ حرام ستایش و احترام می گردد.

34)   و دیدی که : در مکه و مدینه کارهایی می کنند که خدا دوست ندارد و کسی از آن جلوگیری نمی کند و هیچ کس بین آن ها و کارهای بدشان مانع نمی شود .

35)   و دیدی که : طالب حلال ، مذمت و سرزنش می شود و طالب حرام ، ستایش و احترام می گردد.

36)   و دیدی که : مردم در اطراف قدرتمندانند.

37)   و دیدی که : آلات موسیقی و لهو در مدینه و مکه آشکار گردد.

38)   و دیدی که : مرد سخن حق نگوید و امر به معروف و نهی از منکر کند ، ولی دیگران او را از این کار بر حذر می دارند .

39)   و دیدی که : مردم به همدیگر نگاه می کنند و از مردم بدکار پیروی نمایند .

40)و دیدی که : راه نیک خالی و راه رونده ندارد .

41)و دیدی که : مرده را مسخره کنند و کسی برای او اندوهگین نشود.

42)    و دیدی که : سال به سال بدعت و بدی ها بیشتر شود .

43)   و دیدی که : مردم و جمعیت ها جز از سرمایه داران پیروی نکنند .

44)    و دیدی که : به فقیر چیزی دهند که برایش بخندند، ولی در راه غیر خدا ترحم است .

45)   و دیدی که : علایم آسمانی آشکار شود و کسی از آن نگران نشود .

46)    و دیدی که : مردم مانند حیوانات در انظار یکدیگر عمل جنسی به جا می آورند و کسی از ترس مردم از آن جلوگیری نمی کند .

47)   و دیدی که : انسان در راه غیر خدا بسیار خرج کند ، ولی در راه خدا از اندک هم مضایقه دارد.

48)   و دیدی که : عقوق پدر و مادر رواج دارد و فرزندان هیچ احترامی برای آن ها قائل نیستند بلکه نزد فرزند از همه بدترند.

49)    و دیدی که : پسر به پدرش نسبت دروغ بدهد و پدر و مادرش را نفرین کند و از مرگشان شاد گردد.

50)    و دیدی که : اگر روزی برمردی بگذرد ولی او در آن روز گناه بزرگی مانند بدکاری ، کم فروشی و زشتی انجام نداده ناراحت است .

51)     و دیدی که : قدرتمندان ، غذای عمومی مردم را احتکار کنند .

52)   و دیدی که : زن ها بر مسند حکومت بنشینند و هیچ کاری جز خواسته ی آن ها پیش نرود .

53)   و دیدی که : اموال حق خویشان پیامبر(ص) (خمس) در راه باطل تقسیم گردد و با قماربازی و شراب خواری شود.

54)   و دیدی که : به وسیله ی شراب بیمار را مداوا و برای بهبودی آن تجویز کنند .

55)   و دیدی که : در راه امر به معروف و نهی از منکر و ترک دین بی تفاوت و یکسانند .

56)   و دیدی که سروصدای منافقان برپا، اما صدای حق طلبان خاموش است .

57)   و دیدی که : برای اذان و نماز مزد می گیرند .

58)   و دیدی که : مسجدها پر است از کسانی که از خدا نترسند و غیبت هم نمایند .

59)   و دیدی که : خورندگان اموال یتیمان ستوده شوند .

60)و دیدی که : قاضیان بر خلاف دستور خداوند قضاوت کنند .

61)و دیدی که : استانداران از روی طمع ، خائنان را امین خود قرار دهند .

62)    و دیدی که : فرمانروایان ، میراث مستضعفان را در اختیار بدکاران از خدا بی خبر قرار دهند .

63)   و دیدی که : بر روی منبرها از پرهیزکاری سخن می گویند ، ولی گویندگان آن پرهیزگار نیستند .

64)    و دیدی که : صدقه را با وساطت دیگران ، بدون رضای خداوند و به خاطر درخواست مردم بدهند .

65)   و دیدی که : وقت (اول) نماز ها را سبک بشمارند .

66)    و دیدی که هَم و هدف مردم شکم و شهوتشان است .

67)   و دیدی که : دنیا به آن ها روی کرده است .

68)   و دیدی که : نشانه های برجسته ی حق ویران شده است ؛ در این وقت خود را حفظ کن و از خدا بخواه که از خطرات گناه نجاتت بدهد .

این بود روایت امام صادق (ع) که به ذکر گوشه ای از مفاسد جهان در آستانه ی قیام و انقلاب بزرگ حضرت مهدی (عج) فراگیر خواهد شد .

و اما « علائم حتمی الوقوع» ظهور با استفاده از روایات معصومین (ع) به این ترتیب است : امام صادق (ع) فرمود:« پیش از ظهور قائم (عج) پنج نشانه حتمی است : یمانی ، سفیانی ، صیحه ی آسمانی ، قتل نفس زکیه و فرو رفتن در بیابان .»

و نیز ، هم او فرمود: « وفوع ندا از امور حتمی است و سفیانی از امور حتمی است و یمانی ازاز امور حتمی است و کشته شدن نفس زکیه از امور حتمی است و کف دستی که از افق آسمان بیرون می آید از امور حتمی است .

و اضافه فرمود : « و نیز وحشتی در ماه رمضان است که خفته را بیدار کند و شخص بیدار را به وحشت انداخته و دوشیزگان پرده نشین را از پشت پرده بیرون می آورد.»

و امیر المومنین (ع) از رسول خدا روایت نموده که فرمود : « ده چیز است که پیش از قیامت حتماً به وقوع خواهد پیوست : سفیانی، دجّال ، دابّه ،  دخان ، خروج قائم ، طلوع خورشید از مغرب ، نزول عیسی(ع) خسوف در مشرق ، خسوف در جزیره العرب و آتشی که از مرکز عدن شعله می کشد و مردم را به سوی بیابان محشر هدایت می کند .»

و امام محمد باقر(ع) فرموده است : « در کوفه ، پرچم ها ی سیاهی که از خراسان بیرون آمده است ، فرود می آید و وقتی مهدی (ع) ظاهر شد برای بیعت گرفتن به سوی آن می فرستد.»

منبع : یکصدپرسش و پاسخ پیرامون امام زمان (عج) ، علیرضا رجالی تهرانی ، قم ، انتشارات نبوغ ، چاپ دوازدهم ، 1383