همچنين وي وكالت و نيابت برخي مناطق شيعه را براي امام جواد(ع) و امام هادي(ع) را برعهده داشت.[18] نامه‌ها وتوقيعاتي كه از طرف حضرت جواد(ع) و حضرت هادي(ع) در امر شيعه‎‌ي اهواز به وي نوشته شده و بر جلالت وقدر او دلالت دارند، در كتب رجال مسطور است اين توقيعات نشان مي‌دهد كه او در نقل رواياتش موثق بوده است، ضمن اينكه هيچ دانشمندي از وي نكوهش نكرده است درباره‌ي تقواي او گفته‌اند: «علي بن مهزيار پس از اينكه آفتاب طلوع مي‌كرد سجده مي‌نمود و سر خود را از سجده بلند نمي‌كرد تا اينكه براي هزار نفر از برادران ديني خود همان دعائي را مي‌كرد كه براي خود مي‌نمود اثري از سجده در پيشاني وي بود نظير زانوي شتر شده بود».[19] موقعي كه عبدالله بن جندب از دنيا رفت، علي بن مهزيار قائم مقام او شد.[20]

   وي كتب بسياري داشت از جمله آثارش مي توان به الوضوء، الصلاه، الزكاه، الصوم، الحج، الطلاق، الحدود، الديات، العتق و التدبير، التجارات و الاجارات، المكاسب، التفسير، الفضائل، المثالب، الدعاء، التجمل والمروه، المزار، الرد علي الغلاه، الوصايا، المواريث، الخمس، الشهادات، فضائل المومنين و برّهم، الملاحم، التقيه، الصيد و الذبائح، الزهد، الأشربه، النذور، الايمان و الكفارات، الحروف، القائم، البشارات، الأنبياء، النوادر، رسائل علي بن أسباط[21] كتب وي را برادرش ابراهيم بن مهزيار نقل كرده است.[22]

    وفات علي بن مهزيار بعد از سال 245 هـ . ق بوده است و مدفن ايشان در اهواز است.[23]

 



1-جمعي از مولفان زير نظر كاظم موسوي بجنوردي، دايرة المعارف بزرگ اسلامي، تهران، مركز دايرة المعارف بزرگ اسلامي، 1369ش، چ اول، ج 3، ص 696.

2-ابن النديم، محمد بن اسحاق، الفهرست، ترجمه محمدرضا تجدد، تهران، اساطير،1381ش،چ اول، صص 122-121.

3-الخطيب بغدادي، احمد بن علی، تاريخ بغداد، بيروت، دارالكتب العلميه، 1417ق، ج 14، ص 247.

4-جمعي از مولفان زير نظر كاظم موسوي بجنودي، همان منبع، ج 3، ص 696.

5-جمعي از مولفان زير نظر احسان يار شاطر، دانشنامه ايران واسلام، تهران، بنگاه ترجمه ونشر كتاب ، 1356ش، چ اول، ج 4، ص 631.

6-مدرس، ميرزا محمد علي، ريحانة الأدب في تراجم المعروفين بالكنيه و اللقب، تبريز، كتابفروشي خيام،بي تا، ج 7،ص570.

7-الخطيب البغدادي، همان منبع،ج 14، 275.

8-مدرس، ميرزا محمد علي، همان منبع ، ج 7، ص 570.

9-ابن خلكان، شمس الدین احمد بن شهاب الدین محمد، وفيات الأعيان و أنباء و أبناء الزمان، بيروت، دارالثقافه، بي تا، ج6، صص396- 395.

1-مدرس،همان منبع، ج 7، ص 570.

2-همان منبع، ص 570.

3-ابن النديم، همان منبع، ص 122

4-ن.ك به همان منبع، صص 260-261.

5-النجاشي، احمد بن علی، رجال النجاشي، قم، موسسة النشر الإسلامي ، 1416ق،ص 253.

6-ن.ك به  رجال الطوسي ،الطوسي،ابوجعفرمحمد بن حسن بن علی، قم ، موسسة النشرالإسلامي، 1415ق، صص 381، 403و417.

7-كحاله، عمر، معجم المؤلفين، بيروت، دارإحياء التراث العربي، ج 7 ، ص 247.

8-ابن شهرآشوب، محمد بن علی، معالم العلماء، قم، بي نا، بي تا، ص 427.

9-اردبيلي، محمدعلي، جامع الرواة ، بي جا، مكتبه المحمدي، بي تا، ج 1، ص 604.

1-جمعي از مولفان زير نظر احمد صدر حاج سيدجوادي ، دايرة المعارف تشيع، تهران، ناشر شهيد سعيد محبي،1384ش،چ اول،ج11،ص436.

2-الشاكري، حسين، موسوعه المصطفي و العترة، قم، نشرالهادي، 1418ق، ج 12، ص 480.

3-النجاشي، همان منبع، ص 253.

4-همان منبع، ص 254.

5-جمعي از مولفان زير نظر احمد صدر حاج سيد جوادي، همان منبع، صص436-437.

تهیه شده توسط : آقای قادر خلیفی دبیر تاریخ دبیرستان سیدالشهداء